Abstracts


English and Swedish Abstracts


Early R&D Projects

The early field-based change projects with qualitative methods gave us important experiences of the complexity and diversity in working life. A successful development project entails an intricate interplay between people’s cognitive and emotional capabilities and their social and organizational contexts. That necessitates advanced methods of description, such as systems thinking and control theory, to connect data about how individual characteristics and needs relate to requirements and possibilities in different contexts. However, our role as OD practitioners compelled us to use a bottom-up strategy for data collection, because the focus was on the complex and diverse individual and interpersonal process qualities. 

 

Our participant observations showed that the resistance to existing attitudes, behaviors, and organizational structures also requires forceful and exhaustive systematic development work. Hence, an action-directed strategy was formed for continued R&D. The strategy entailed a set of hypothesis-controlled actions that were carried out and followed up during long periods to ensure gradually better goal attainment.


The first large project concerned long-term healthcare. The goals involved improvements in clients’ healthcare and well-being by reorganizing and reinforcing the staff’s capabilities and working conditions. The next large development project concerning the design of a method for system inspection of work environments, prompted by legislation. The focus was on the consistency between the lawmaker’s system requirements on work environment design and the employers’ various views on business management. Later, models and methods were advanced and applied in different lines of business and public service.  


Student Participation in R&D

Many students of Work and Organizational Psychology participated in the projects. Since effective learning processes were the actual key to success in development work, it led to the idea of designing special supplementary courses for professionals to stimulate and facilitate actions at their own workplaces. In essence, the courses included individual and team exercises in scientific applications to train the capability of problem-solving in practical contexts.


Our most sophisticated use of this learning model was conducted in the Nordic courses for development officers from 2009-2012. They were trained in intelligence games with simulated combat and catastrophic events to make difficult real-time tactical and strategic decisions in dynamic and complex interactions between technical and operative conditions. For example, in one application we used the then-farsighted idea of small reconnaissance drones to improve the operative, tactical, and strategic capabilities.


R&D in Progress

The research in progress deals with questions about diversity among individuals as a resource or a burden in organization development. One stance of the R&D aims at stimulating active learning processes by surveying and developing individual capabilities and attitudes about desirable task requirements in various contexts. The complementary stance of organization development concerns how to design and implement tasks and roles to handle diversity among personnel, possible clients, and contexts.

________________



Första FoU-projekten

De tidiga fältprojekten med kvalitativa fallstudier gav oss erfarenheter av arbetslivets komplexitet och skiftande kontexter. Ett framgångsrikt utvecklingsarbete innebär att skapa ett fungerande samspel mellan individers kognitiva och emotionella förmågor och det sociala och organisatoriska sammanhanget.  Det ställer krav på avancerade beskriv-ningsformer, som exempelvis system- och reglermodeller, för att koppla samman basala data  om hur specifika egenskaper, tankar, känslor och behov och beteenden hos individer påverkas av och i sin tur också kan påverka sociala och organisatoriska förhållanden. 


Men deltagande observationer visade också att motståndskraften i redan existerande attityder, beteenden och organisatoriska strukturer kräver ett kraftfullt och uthålligt systematiskt förändringsarbete. En aktionsinriktad strategi skapades därför för fortsatt forskning och utveckling. Strategin innebar att en mängd hypoteskontrollerade praktiska försök utfördes och utvärderades online under långa tidsperioder för att successivt nå en allt bättre anpassning till målbilderna för utvecklingsarbetet.


Det första stora projektet 1978-1988 gällde långtidssjukvården. Målet var att förbättra patienters vård och välbefinnande genom att omorganisera och stärka personalens förmågor och arbetsförhållanden. Nästa stora utvecklingsprojekt under 90-talet handlade om att utforma en metodik för systeminspektion av arbetsmiljöer, föranledd av ny lagstiftning. Fokus låg på överensstämmelsen mellan lagstiftarens systemkrav på arbetsmiljöer kontra arbetsgivares olika syn på ledning av verksamheter. Modeller och metodik vidareutvecklades sedan under ett par decennier genom nya projekt i olika branscher.


Studerandemedverkan i FoU

Många studerande i arbets- och organisationspsykologi kom att medverka aktivt i projekten. Eftersom effektiva lärandeprocesser var den egentliga nyckeln till framgång i utvecklingsprojekten, gav det idén till att utforma specialkurser för yrkesverksamma med det praktiska syftet att stimulera och underlätta aktiva insatser på deras egna arbetsplatser. Kärnan i kurserna var individuella övningar i att tillämpa vetenskapligt arbetssätt och utveckla förmågan att belysa och lösa problem sakligt och konstruktivt i sitt praktiska sammanhang.


Vår mest avancerade användning av denna inlärningsmodell genomfördes på nordiska kurser för utvecklingsofficerare 2009-2012. De tränades i bland annat underrättelsespel med simulerade strids- och katastrofinslag för att fatta svåra taktiska och strategiska beslut i realtid om fall med dynamiska och komplexa interaktioner mellan tekniska och operativa förutsättningar. Exempelvis i en tillämpning använde vi en då framsynt idé om små spaningsdrönare för att förbättra operativa, taktiska och strategiska förmågor.


Aktuell FoU

Vår aktuella forskning och praktik belyser frågor om individuell variation som belastning eller tillgång vid verksamhetsutveckling. Studierna handlar om att aktivt stimulera lärandeprocesser genom att kartlägga och pröva hur individuella förutsättningar och behov kan utvecklas och förenas med olika målbilder av uppgiftskrav i varierande kontexter.

________________